091213 - "Julkalender, lucka 13"

Jag har, än en gång, legat på latsidan. Men gårdagen spenderades tillsammans med världens finaste kille, som jag lyckligtvis även hade som nattsällskap, och därefter stökade jag omkring i köket. En hyfsat produktiv dag, bortsett från att förmiddagen spenderades i sängen. Eh. Hur som helst.. resultatet av min insats: femtiotvå stycken "saffranssnurror". Way-to-go! Dagens lucka innehåller därför ett recept på dessa (eller är också - idag, en bra utväg från självaste tankeprocessen)


Saffranssnurror (50 st, 175° C)

Ingredienser
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
ca. 17 dl vetemjöl
Fyllning
50 g rumsvarmt smör
200 g vit choklad
ev. mandelmassa
2 ägg (till pensling)
1 dl pinjenötter


Gör så här
1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt därefter mjölken. Värm till ca 37°.
2. Häll degspadet över jästen och rör om så att den löser sig. Tillsätt kesella, saffran, salt, socker och mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa ca. 30 min, övertäckt.
3. Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor, 1/2–1 cm. Bred smöret över degen.
4. Grovriv chokladen, (ev. också mandelmassan) och strö över. Rulla ihop och skär i skivor. Lägg "bullarna" på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca. 20–30 min.
5. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg och strö över nötterna. Grädda i mitten av ugnen ca. 5–7 min. Låt svalna på galler. Sikta ev. över lite florsocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0