091221 - "Julkalender, lucka 21"

Trots förväntingar om en värdelös födelsedag så hade jag inga större invändningar. Dock så blev den allt annat än värdelös. Jag hade världens finaste kille (läs: tröttaste) brevid mig när jag vaknade, och det var lika tyst som mörkt i hela huset (och ute för den delen) vid den tiden. Klev upp och ställde fram frukost innan jag väckte mitt sällskap, då även föräldrarna.

Lyckligtvis höll sig alla (läs: trött kille) vakna tills dess att frukosten hade avklarats, och därefter mystes det i soffan framför "Public Enemies" och Johnny Depp, med lördagens - ännu inte avslutade godispåse.. Både eftermiddag och kväll spenderades tillsammans med förmiddagens sällskap som förövrigt förgyllde min - och fortfarande gör, gårdag. Och tusen tack, till er, för alla gratulationer, verkligen!

Hur som helst var det inte gårdagen som egentligen skulle prioriteras, utan fortfarande den pågående julkalendern. Fastän måndagsledigheten så kommer jag int-e ägna timmar åt att leta ett passande innehåll utan gör det istället lätt och slänger in ytterligare ett recept på julgodis. Det ska nämligen tillverkas "mozartkulor" idag. Så here we go, eller ja.. ni.. you!

Mozartkulor (ca. 32 stycken)

Ingredienser 

300 g mjuk nougat
300 g mandelmassa
2 dl florsocker
2 msk vatten
 - eller vit baksirap
200 g blockchoklad

Gör så här
1.
Skär mandelmassan i småbitar och arbeta ihop med florsockret samt lite vatten el. sirap.
2. Dela mandelmassan i två högar och kavla föst ut ena delen mellan plastfolie. Ta bort foliet och skär ut 16 rutor (4x4). Upprepa med den andra delen mandelmassa.
3. Dela nougaten i 32 lika stora bitar och forma dem till kulor. Slå in nougaten i rutorna.
4. Dela chokladen i bitar och smält i vattenbad (eller så i mikro, på medeleffekt).
5. Ta en tandpetare och stick i kulorna, doppa dem i chokladen och lägg upp på bakpapper.
6. Förvara dem kallt. Innan servering kan man pudra florsocker över (ytterliggare alternativ är att vända dem i krossade nötter, gärna pistache, eller krokant innan chokladen stelnat helt).


Kommentarer
Postat av: e-e-e-e-emm yyyy

Du är det bästa jag vet!

Vet du det? :d

2009-12-21 @ 18:17:09
Postat av: Madicken

Hej på dig :)

Vad har du gjort idag då..? Skola, jobb? :D

Aja, jag önskar dig en trevlig fortsatt Måndag kväll!

/Madicken

http://conler.blogg.se

2009-12-21 @ 18:43:22
URL: http://conler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0