Recept - "Apelsintryffel"

Apelsintryffel (24 st) 

Ingredienser
1 dl vispgrädde
50 g smör
300 g mörk choklad
rivet skal av en halv apelsin
2 msk konjak el. citruslikör
Mandeltäcke
100 g mandelmassa
några droppar karamellfärg
silverkulor av socker

Gör så här
1.
Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i apelsinskal och konjak.
2. Arbeta mandelmassan mjuk och droppa i karamellfärg (jag använde rött). Knåda den tills färgen blir jämn och fin. Kavla ut mandelmassan (fungerar på skärbräda av plast) så att den täcken botten i en aluminiumform, ca. 10×17 cm. Tryck ner massan i botten på formen.
3. Häll över chokladen. Låt stelna i kylen i minst tre timmar. Stjälp upp och skär i bitar. Dekorera med silverkulor. Förvara sedan kallt! (Lyckades, trots att jag uteslöt konjaken.)


Kommentarer
Postat av: linn

Sv: hehe, jo det var rätt nummer, men jag har inga pengar på mobilen så du slipper få panik! :) jovisst har vi det, och det är på fredagar :) vill du så kollar jag upp när du snabbast kan komma dit och fixa slingningen för en liten slant ? :)

2009-11-19 @ 18:45:07
URL: http://linnjonasson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0