091204 - "Julkalender, lucka 4"

Ursäktar för dålig uppdatering, men återkommer så fort jag sett "årets julkalender"
- detta för att det är precis vad gårdagens inlägg skulle handla om!

Idag var första gången sedan "Diselråttor och Sjömansmöss" sändes som jag verkligen skulle försöka ge årets TV-julkalender, "Superhjältejul", en chans. Men precis som förra årets julkalender var denna, också, en ren besvikelse. Den traditionsenliga julkänslan i kalendrarna har försvunnit, och kvalitén blivit lägre (läs: mycket lägre)

Jag menar.. "Mysteriet på Greveholm", "Julenshjältar", "Pelle Svanslös" och "Sunes jul" är bara ett fåtal julkalendrar som haft innehåll som passat ALLA. För det är väl lite det som är tanken bakom? Att SVT:s årliga julkalender ska vara en tradition för hela familjen, och inte (år efter år) försöka inrikta sig alltmer på de allra yngsta? Fast det kanske är meningen att dessa yngre barn ska präglas med diverse ... och få en snevriden blick på verkligheten?

Jag känner mig, återigen, blåst på konfekten..
Dock så tänker jag inte låta detta jippo få mig att bojkotta traditionen med julkalender. Istället kommer mina decembermornar, fram till julafton, inledas med ett avsnitt från någon av tidigare kalendrar. Allt för att, själv, kunna bevara innebörden i julfirandet, och inte låtas hjärntvättas eller försöka bli dragen i fel riktning. Kom igen.. En jul i rymden? Utan snö? HA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0