091209 - "Julkalender, lucka 9"

Visste ni att den 9:e december är pepparkakans dag?
Så dagen till ära finns "pepparkakor" bakom dagens lucka. Också för att dem hör julen till!

Att få inleda adventsfirandet med ett glas mjölk och en (flera) bit/-ar pepparkaka (hård som mjuk) känns varje år lika högtidligt. Lukten av nygräddade pepparkakor skapar en intensiv julstämning och nostalgi från tidigare pepparkaksbak. 

Av tidigare erfarenheter är jag inte den som vanligtvis lyckas med större utmaningar inom bakning (här: pepparkakshusbygge). Ett skrattretande exempel jag har från tidigare år där jag varit inblandad i byggen av diverse pepparkakshus är den gången när jag och mina bästavänner blev tilldelad uppgiften att bygga ett pepparkakshus som skulle användas som första pris-vinsten i ett lotteri vi skulle arrangera under julskyltningen.

För att göra en lång histora kort: Jag överdriver inte om jag säger att mer än hälften av den tid som tillverkningen pågick ägnades åt att plocka upp diverse delar från golvet, kylning av brännskador från smält socker, och så vidare. Men vi fick allt till det, tillslut!

I år har jag dock ännu inte hunnit med något större julbak, men i helgen ska jag åtminstone inleda de årliga traditionerna med "saffranssnurror/saffransbullar", så här lagomt innan lucia! Hur det ska gå är, fortfarande, ett oskrivet kapitel. Men nu ska jag åtminstone undvika att bli brännmärkt och ärrad för livet..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0