091211 - "Julkalender, lucka 11"

Med tanke på att morgonen inleddes med luciafirande så är "lucia" ganska passande för dagens lucköppning. Dock så blir detta, precis som förra inlägget, inte aktuellt förrän sen!

Sen och sen.. Jaja, jag hade helt enkelt inte tid. Bättre sent än aldrig, sägs det.
Minns jag rätt var det i fjärde klass som vi fick välja lucia för hela skolan, och i veckor hade man tisslat och tasslat om vem som var mest lämpad. Givetvis kände man sig chanslös med tanke på att konkurrensen var hård. ALLA ville bli framröstad, och majoriteten, det vill säga: de med blont, långt hår, hade övertaget. Eller ja, det var åtminstone vad man antog.

Men på självaste luciadagen var det dock en pochahontas-liknande varelse som stod i centrum för självaste "lussandet" inne i aulan på Hjalmar (jag minns fortfarande hur spännande det var att stå där i mörkret och vänta på "klartecken"). Hah, och ändå så förbryllas man, även idag, varje gång en mörkhårig utses till "länets lucia"? 
Så antingen fick jag, under min uppväxt, helt fel uppfattning över vad "lucia" egentligen innebär. Men åt andra sidan... det var väl helt enkelt inte lika viktigt att då kunna förstå innebörden med diverse traditionsfiranden.

Hah, äh. Det här blev bara rörigt. Lucia som lucia, varesig det innebär rikligt med kunskap om traditionen - eller ett påhittat, återkommande, evenemang som, främst, rör de yngre.


Kommentarer
Postat av: Anonym

stjärngosse ska de va :)

2009-12-13 @ 12:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0